Sunday, December 23, 2018

Tinta Pengarang

Bismillahirahmanirrahim.

"We edit your words, your writing, your sentences and paragraphs... but never your voice."
- Rogena Mitchell-Jones

Menjadi seorang penyunting atau editor, bukanlah kerjaya yang pernah ada dalam bayangan saya. Saya membayangkan diri saya sebagai seorang ibu yang berkerjaya dan menjadi penulis setelah pencen. Namun realitinya amat jauh berbeza.

Allah takdirkan saya sebagai ibu yang bekerja di rumah, dan menulis sebelum tiba umur pencen.

Kuasai Asas Suntingan ini merupakan e-book kedua saya, yang terhasil berdasarkan pengalaman menjadi penyunting selama hampir 13 tahun sebagai penyunting sepenuh masa dan secara bebas (freelance). Saya kongsikan beberapa panduan ringkas tentang suntingan dan penerbitan, asas penyuntingan untuk penulis baharu dan serba sedikit tentang suntingan bahasa.

E-book ini disusun dalam 5 bab yang merangkumi Asas Suntingan, Suntingan Teknikal, Suntingan Bahasa, Suntingan Terjemahan dan Penyuntingan Kendiri. 

Semoga e-book ini dapat memanfaatkan para penulis dalam menghasilkan manuskrip yang berkualiti tinggi dan bebas kesalahan ketara yang menyakitkan mata.

Salam sayang,
Hifzaila Hafni

No comments:

Post a Comment